onsdag 15 april 2009

Nya utmaningar

Idag tänker jag på nya utmaningar.

Nyss planterade jag om orkidéer för första gången i mitt liv. Mina orkidékunskaper är klart begränsade men ett och annat har jag lärt mig av Joanna som är den största blomnörden som jag känner.

Igår fick jag till sist efter mycket slit iväg ansökningar till fem folkhögskolor. Det känns toppen! Nu får det bära eller brista. Men jag har gjort mitt bästa för att komma in på intressanta utbildningar i höst.

Från och med nu och några veckor framöver skriver jag specialarbete. En obligatorisk gymnasiekurs som anses vara högskoleförberedande. Efter att ha skrivit specialarbete ska man inte vara främmande för en A-uppsats helt enkelt. Plötsligt är min respekt för Sannas C-uppsats-ångest ännu större. Det kommer att bli svårt och det är verkligen utmanande eftersom det är ett sätt att arbete som jag tidigare inte stött på. Men det kommer att gå bra! Därför att 1: min handledare Aina är jättebra och lugn; 2: ämnet jag valt är roligt och intressant, mer om det senare; och 3: jag ska ta mig tusan klara det här!

För övrigt känner jag mig bortkopplad från tjejorna. Vi ses sällan och då bara ganska kort. Och Sanna som egentligen är min granne har jag inte träffat på jättelänge. Och utan Plupp kan jag inte ens strö-smsa med folk. Detta kräver åtgärder.

Värt att tillägga är att jag mår jättebra.

2 kommentarer:

Joanna sa...

En annat omplanteringstips är att inte vattna efter omplanteringen, då "sätter" sig rötterna bättre. Om de inte får något vatten söker sig nämligen rötterna längre ner i krukan för att finna vatten. Har jag läst i någon av mina böcker. Jag brukar göra så och sedan duscha dem efter ett par veckor. Duscha utan kruka så att vattnet kan rinna igenom.

Letti sa...

Åhå!

Skulle de börja må dåligt kommer jag att komma med dom till dig!