onsdag 8 april 2009

Liten livskris

Jag har sökt till högskolan! Helst vill jag gå på folkhögskola näta år, men för säkerhets skull har jag sökt flera kurser på Universitetet och Södertörn. Detta är lite läskigt. Plötsligt kan jag gå vidare. Efter att ha hindrats av (och ibland gömt mig bakom) ofärdigt gymnasium ligger nu världen inför mina fötter och jag kan söka massor av utbildningar, eller strunta i det om jag vill. Läskigt! Och spännande och härligt.

Min cykel är borta. Som jag hade döpt till Emma. Nu står jag både utan Emma och Plupp.

5 kommentarer:

Sanna sa...

spännande spännande... det är jätteroligt att plugga på högskolan (oftast iallafall), och nu kan du göra preciiis vad du vill, speciellt med ditt högskoleprov! lite ångest är det med valmöjligheterna va? fast på ett bra sätt ändå.

men plupp!! hemska händelse, igen. och emma, nu kommer min cykel att vara alldeles ensam i sommar. du får skaffa en ny kompis om hon inte kommer tillbaka.

Joanna sa...

Inte livskris, livchans, Lets! Livschans! Möjligheter! Utmaningar!

Hasse Sandberg sa...

Jag har gjort samma resa, pluggat på folkhögskola och tagit steget in på högskola/universitet.

Jag tycker att studier på folkhögskola är okej, men studier på högskola är otroligt mycket roligare. En jättebonus är alla intressanta människor man träffar när man pluggar.

Södertörn högskola är ett bättre första steg in i den akademiska världen än vad Stockholms universitet är. SH är mer förlåtande, mer omhändertagande och mycket fräschare lokaler. De har även mer moderna kurser. Dock har SU bättre rykte, mer kända föreläsare och bättre bokhandlare.

Hör gärna av dig om du har några frågor, jag har läst på både SU och SH.

Letti sa...

Joanna, sådana kommentarer skapar bara mer ångest. =) Men det jobbigaste just nu är det praktiska med ansökningarna. De blir många sidor långa.

Hasse, tack!!

Joanna sa...

Sorry! =) Vi kan ha en ansökningsfika där vi sitter och gör allt sånt jobbigt. Om du vill.