torsdag 29 januari 2009

Linssoppa

Studiemotivationen är tillbaka och jag pluggar verkligen bättre om jag har ont om tid. Nu känns det kul igen.

I tisdags gjorde jag linssoppa som jag lärt mig av Sandra som nu börjar blogga. Här kommer receptet för storkok:

Linssoppa med kokosmjölk
16 portioner

1 kg röda linser (eller 900 g om det är det som är i paketet)
4,5 kg krossade tomater
5 vitlöksklyftor
2 gula lökar
Vatten, ungefär 2 liter
2 buljongtärningar
100 g färsk ingefära
10 limefrukter
2-3 burkar kokosmjölk
Salt, peppar och chiliflakes
Lite olja

Hacka och fräs vitlöken och löken i lite olja. Skölj linserna väl och fräs dom med löken tills blandningen är torr och löken mjuk. Häll i de krossade tomaterna. Vattnet kan man ha ia llt eftersom för att behålla den konsistens man vill ha på soppan. Låt soppan koka och pressa under tiden limen. Skala och finriv ingefäran. Efter att ha kokat i en kvart börjar linserna bli klara. Ha nu i lime, ingefära, buljong, salt, peppar och chili. Ha inte i allt på en gång utan smaka av för att finna balans i ingefäran och limen. Ingen smak ska slå ut den andra. När du är nöjd med resultatet är det dags att ha i kokosmjölken. Kokosmjölk upplevs av många sött och mäktigt, därför kan det vara bra att ha i en burk i taget och smaka av. Kokosmjölken ska tydligt kännas men jag föredrar om limen är den mest uppenbara smaken.

3 kommentarer:

Bimpa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bimpa sa...

Den var helt otroligt god!

Zelda Helena sa...

det här ska jag minsann prova! :D