onsdag 21 januari 2009

Frukt är inte naturligt godis

Första veckan i skolan var helt okej. Min motivation växer lite för varje dag. Grupparbetet går framåt. Jag har bytt bort mattelektionerna mot religion vilket innebär att jag och världens bästa Anja kommer sitta och diskutera meningen med livet ett par gånger i veckan.

Första veckan av viktnedgång gick suveränt. 4 kilo ner! Mest vatten förstås men även midjemått visade tydligt att det hände en hel del med kroppen på bara en vecka. De första dagarna var jag rejält hungrig men nu har kroppen vant sig vid ett mer rimligt matintag. Frukt är förresten inte naturligt godis. Det senaste dygnet har jag ätit en hel ananas och tre bananer och jag börjar bli trött på frukt. Måste komma på andra mellanmål att variera emellan. Vi, jag och Jimmy (som det för övrigt har gått lika bra för), äter i regel väldigt gott. Det blir mycket vegetariska soppor och en och annan sallad.

För att visa ett exempel på något som däremot är godis kommer här ett recept på kardemummatryfflar:

Värm 1 dl grädde och häll över 200 g fint hackad mörk choklad. Smält detta till en slät smet. Ha i en matsked malen kardemumma. Låt smeten stelna i kylskåp. Rulla smeten till små bollar och låt de gärna stelna lite till. Smält ytterligare 200 gram choklad och doppa bollarna med hjälp av gafflar. Lägg de doppade bollarna på bakplåtspapper och låt de svalna i några minuter. Innan chokladöverdraget har stelnat helt ska tryfflarna rullas i råsocker.

5 kommentarer:

Sanna sa...

oj, fyra kilo!! det är ju asmycket, en hel astor till exempel. gud vad duktig du är.

men nej, frukt är gott, men det är faktiskt inte godis. om jag ska tipsa om något annat så har iallafall jag pippi på morötter just nu, det är ganska bra mellanmål. dom är tillfredsställande knapriga och lite söta. och om man är hemma så kan man riva dom och ha citron och chili på, det är väldigt bra.

annars tycker jag i allmänhet att saker blir mer godisliknande om man skär dom i mindre bitar. jag vet inte varför, men klyftade eller tärnade äpplen eller apelsinklyftor känns bara liite mer festligt. och vill man slå på stort så är ju fruktsallad nog det närmaste godis i fruktväg man kommer.

Anonym sa...

men apelsiner ÄR godis den här tiden på året!!! mmmm.

Letti sa...

Sanna! Ja bit-knepet funkar ju faktiskt. Morötter, bra ide. Det ska jag börja med.

Stina.. Du har så fel. Men jag är glad för att du kommenterade!

Anonym sa...

jag slår ett slag för fruktsallad jag ´med! gör frukt mycket roligare.

mina bästa fruktrekommendationer/pimpa din fruksallad är:
-fryst mango
-gula kiwis
-apelsiner men bara om kam fileér dem
-granatäpple

förresten är alla frysta frukter/bär toppen att ha hemma. ICA har tex fryst mango o hallon som man lätt gör grymma smoothies av (mixa bara med lite mild yoghurt och mjölk)

/Helena SP (Joannas kollega)

Letti sa...

Fryst frukt och frysta bär ska jag helt klart börja med. Tack för tipset Helena!