torsdag 5 februari 2009

Energi funnen i växthus

Idag har klassen besökt Edvard Andersons växthus som tillhör bergianska trädgården. Idag har jag fått vandra i regnskogen, i Kaliforniens öken och runt medelhavet. Idag har jag sett mandelblom, annanas, en jättelik kaktus, vanilj och minst 100 andra växter. Ljuset, den relativa värmen och alla dofter har gett mig oanad kraft i vintermörkret. Jag kan rekommendera alla att gå dit och det blir ännu roligare med guide. Detta är en klimatoas som kanske gör sig bäst nån annan gång på året men som gör mest nytta nu.

Anja spejar i regnskogen

Fuchsia


Man kan låtsas att det är solen


Citron


Jag kommer efter Anja i den höglänta regnskogen. Dessa växter lever ofta hela sina liv utan att nå marken. Massor av arter i regnskogen gror och växer i trädkronor och på jättelika ormbunksträd.

Inga kommentarer: