söndag 14 december 2008

Tredje advent

Visserligen så gjorde jag och Joanna fyra satser saffransbiscotti och en plåt rocky road förra lördagen, men en inflyttningsfest och en veckas sjukdom har gjort att min halva är slut. Idag gör jag knäck, chokladkola och saffransbiscotti.

Min bästa vän i julstöket heter mellanläggspapper. Mellanläggspapper är förträffligt när man ska göra knäckstrutar och slå in chokladkola. Knäck och kola har ett och samma, väldigt enkla, grundrecept: 2 dl strösocker, 2 dl ljus sirap och 2 dl vispgrädde. Ner med alltet i en tjockbottnad kastrull som är både vid och hög och låt koka på svag värme. Framåt slutet har man i smaksättningen. För att veta när smeten är klar ska man göra kulprovet. För chokladkola har man i en knapp dl kakao och i knäcken kan man ha i skållad, hackad mandel. Man kan också exprimentera med andra nötter, vit choklad och citronskal. Men det får bli ett senare projekt.

Knäcken ska jag för första gången göra i strutar som små klubbor. För att göra det rullar man mellanläggspapper (bitar av bakplåtspapper fungerar lika bra men är jobbigare eftersom man måste klippa det i bitar) till små strutar och stoppar ner i ett tjockt lager socker. Sedan häller man i knäcken och när det börjar stelna stoppar man ner en pinne. På dagslivs hittade jag någonting som kallas för kebabpinnar, grillpinnar fast lite kortare.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Oj! Jag har ätit kanske fem biscottis i min påse och hade med mig kanske 20 som present på middag ikväll. Resten är kvar. Du kan få mina två, fulla påsar! Jag lär ju inte göra av med det...

Anonym sa...

Kul idé med strutarna förresten!

Bimpa sa...

Och så jäkla gott att det nästan vore brottsligt att tillreda...

Anonym sa...

Letts är tillbaka! När får du jullov? Jag har jullov nu och vill göra roliga saker alla dagar.

Anonym sa...

Jimmy: Som Rocky road ungefär. Det känns nästan brottsligt när man gör det. Godis i godis.

Sanna sa...

ååh. rocky road! det är så gott att jag nästan ryser vid tanken. hinner dock inte baka det förrän till helgen... däremot ska saffransbiscottisarna bli till imorn! vad har ni gjort för varianter på dom förresten? pepparkakor ska det också bli, och hus.

Letti sa...

Joe, du är knäpp!
Emma, jag har julavslutning på fredag.
Sanna, vi har haft ingefära och kardemumma i en del.
Alla fyra, vad kul att det bli godissamtal i kommentarerna!

Anonym sa...

Sanna!
Gällande biscottisarna tycker jag att du ska göra:
* Saffran
* Saffran, ingefära och kardemumma (mer ingefära och kardemumma än man tror)
* Ingefära och kardemumma (ingen saffran)

Det är ju inte särskilt jobbigt att göra olika smaker, man delar bara upp samma grunddeg.

I morgon ska jag ta med mig mina biscottisar till jobbet för minglet inför vår julfest.