onsdag 17 december 2008

Recept på knaprig tryffel och glöggprojekt del 5

Jimmy och jag har just rullar tryfflar av en smet som jag improviserade igårkväll. Tryfflar är i regel släta men denna är med många knapriga och sega bitar i.

Värm 1 dl grädde och häll över 200 g fint hackad mörk blockchoklad. Smält detta till en slät smet. Finhacka 80 g (4 stycken) torkade fikon och 60 g sötmandel och ha i smeten. Ställ i kylskåp i några timmar. Rulla sedan till ojämna bollar och rulla i kakao. Klart!

Min egna glögg ligger kvar i hinken. På fredag ska jag börja kantera den. Jag tänker göra det i två omgångar för att i största möjliga mån slippa få med den grumliga bottensatsen. Glöggen luktar gott men något mer om resultatet vet jag inte än.

Och hur har det gått med dagens plan då?
Köpa julklappar –japp
Köpa presentsnöre -japp
Gå på Gamla stans julmarknad -nope (dock den på Plattan)
Gå på julkonsert -japp
Se NKs julskyltning -nope

Inga kommentarer: