torsdag 13 november 2008

Snigeln på ögat plingar på

Strax efter att jag och Sanna avslutat middagen i mitt kök plingar det på dörren. Vem kan det vara? Jag öppnar dörren där en äldre man står med en stor svart pärm i famnen. Följande dialog utspelar sig:

Jag: Hej?
Mannen: Hej, jag kommer från radiotjänst.
Jag: Nämen hej vad kul!
Mannen: Eeh.. Ja.. Jag undrar om du kanske har glömt att betala tv-avgift?
Jag: Nej jag har inget TV.
Mannen: Nähä, inte du heller. (Gör en notering i pärmen).
Jag: Nej alltså det är sant. Du kan få komma in och kolla. (Gör en inbjudande gest i hallen).
Mannen: Nej det behövs inte. Jag tror dig. (Han tror mig inte).

Samtalet fortsätter. Jag försöker utan resultat få mannen att kliva in och titta efter själv och han delar med sig av roliga historier då folk hävdat att det inte alls är en TV som kan skådas från ytterdörren. Vi skiljs till slut som vänner och jag önskar honom lycka till.

Detta påminner mig om när Radiotjänst ringde mig precis efter att jag flyttat hemifrån, då sa dom ungefär såhär: ”Hej, jag ringer från Radiotjänst. Jag ser att du precis har flyttat. 98 % av alla ungdomar mellan 20 och 25 har TV. Du kanske är en av dom?”

Jag vill härmed tilldela en stor bukett blommor till den pedagogiska medarbetaren på Radiotjänst som formulerat dessa talarmanus! Inget skuldbeläggande utan bara förståelse. Jobbar du som läser detta på Radiotjänst och har vägarna förbi Lilla Essingen? Jag bjuder på kaffe i min TV-fria lägenhet.

4 kommentarer:

Bimpa sa...

När jag hade flyttat hemifrån gick det ungefär ett halvår innan de hörde av sig från Radiotjänst. En man ringde och sa helt sonika: "Du - jag vet att du har TV men är beredd att stryka ett streck över det som har varit så börjar du betala TV-licens från och med nästa månad. Vi ser framåt helt enkelt."

Jag blev så häpen att jag bara höll med, rakt upp och ner. 12 år senare betalar jag min tv-licens varje månad...

PS Skälet till att jag inte hade "anmält tv-innehav", som det så fint heter, var att TV:n jag hade då, av modell äldre utan fjärrkontroll, var trasig mest hela tiden. Men just när mannen från Radiotjänst hörde av sig, var den självklart i full funktion... DS

Sanna sa...

nu har jag anmält tv-innehav!! så den stackars mannen var inte ute och promenerade runt på ön helt utan resultat iallafall.

Letti sa...

Shit vilka sossar ni är!

Stina sa...

haha. jag och oskar har värsta dispyten om det där. dom ringde från radiotjänst och eftersom jag är fullkomligt inkapabel att ljuga i alla lägen (även per telefon) så får jag en sån där fin faktura varje kvartal. oskar tycker jag är töntig som inte bara kan ringa och säga att jag gjort mig av med teven men jag bara typ VA?!? hur skulle det gå till? han är nog inte sosse, min man... =/