tisdag 11 november 2008

Awimaweh

Jag kan ju börja med att konstatera att Maria Abrahamsson mycket riktigt inte var helt sanningsenlig i sin ledare som jag skrev om häromdagen. En sak som hon utelämnade var att det framför allt är kommuner som är intresserad av den här informationen. Inte fysikerna på SKB. Så nu var det sagt. I jämförelse känns Svenskans ledarsida ändå som ett under av sanning och klokskap i jämförelse med DN:s. Och jag kommer även i fortsättningen att hysa en viss hatkärlek till Maria Abrahamsson.

Idag i skolan var det öppen scen. Bland annat framfördes en kort pjäs skriven av en kursdeltagare, flera bra dikter lästes upp och det spelades och dansades. Vår klass sjöng In the jungle. Klassen var nästan i upplösningstillstånd i måndags morse när vi inte hade förberett oss alls. Då plockade Jerry fram dragspelet och räddade oss. Några sjöng awimaweh hela tiden. En grupp sjöng melodin i verserna men awimaweh i refrängen och min grupp sjöng melodin i verserna och i refrängen. Jag tror att det lät om inte vackert så åtminstone relativt bra. En del hade sminkat sig som djur i ansiktet och jag fick en påfågelfjäder instoppat i tofsen. Några hade med sig maracas, trummor och rytmägg.

Innan öppen scen drog igång fick jag nöjet att presentera skoltidningen. Idag kopierade jag den istället för att ha matte. Jag uppfattar hittills att många på skolan är väldigt positiva och det är redan flera som visat intresse för att bli publicerade i tidningen.

Sist men inte minst vill jag tipsa om den här gamla klassikern!

4 kommentarer:

Bimpa sa...

Du vet väl om att "In the jungle" är en låtstöld, där en USA-baserad kompositör cashar in miljonbelopp på låten, medan den riktiga upphovsmannens släktingar lever i misär i Afrika?

Med andra ord: att sjunga In the Jungle skulle kunna tolkas som ett stöd till USA-imperialismen... ;-)

Letti sa...

Att upphovsmannens släktingar lever i misär i visste jag inte. Att låten är snodd från Afrika vet vi däremot. Det var därför så många av oss ansträngde oss för att framhäva det afrikanska i framförandet. Jag till exempel hade en kenyiansk sjal virad runt kroppen och örhängen från Sydafrika. Är vi ursäktade då? ;)

Bimpa sa...

Hmm... Ska fundera på saken... ;-)

Bimpa sa...

Om du läser denna så är du "off the hook". OK? ;-)

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Lion_Sleeps_Tonight