måndag 17 november 2008

Glöggprojekt del 1

Det doftar otroligt gott i mitt kök efter att jag nu satt en stats glögg. För första gången prövar jag att brygga själv. Jag kommer att följa glöggen vecka för vecka som är klar senast till julafton om allt går som det är tänkt.

I en stor hink har jag blandad 5 liter alkoholfri vanlig äppelcider, 50 g jäst för osöta degar, 4 ganska stora råa, skalade, skivade potatisar, 2,5 kg strösocker, 500 g russin, tre bitar kanel, tre bitar färsk skalad ingefära stora som tummar, en påse hela nejlikor (11 g) och en påse hela kardemummakärnor (20 g). Jag har täckt hinken med plast, gjort små hål och ställt i ett skåp för att undvika drag.

Den närmsta veckan ska satsen jäsa ordentligt för att sedan förväntas avta i jäsningskraft. Sammanlagt ska den stå minst tre veckor, gärna sex, innan den dekanteras på flaskor. Sockret och potatisen är viktig för jäsningsprocessen. Kryddorna kan man göra lite mer som man själv vill med. Här besvarar Thomaz på Göteborgsposten frågor om att göra egen glögg. Väldigt använbart och dessutom roliga svar.

Receptet är en blandning av olika recept som jag hittat på internet. Det vanliga är att använda svagdricka istället för cider. Jag använder cider för att min klasskompis tipsade mig om att det blir väldigt gott.

2 kommentarer:

Pennskaftet sa...

Hallo där!
Jag är inte ett superfan av julen, egentligen (kanske bara jag låtsas, egentligen...) Och jag vet inte om det är så att du bara är fan av julen eller också julpyssel. Sprang dock över en blog med massa julpysseltips och tänkte genast på dig. :)
Kanske dyker det upp inspirerande saker på den framöver http://gingerbreadsnowflakes.com/

//amanda

Letti sa...

Tack för tipset Amanda!