onsdag 19 november 2008

Glöggprojekt del 2

Jag har en gnagande känsla i magen att allt inte står rätt till. Jag är inte säker på om glöggen har börjat jäsa eller inte. Och det faktum att jag inte är säker på det gör att jag tror att den inte gör det. Enligt instruktionerna till glöggen står det att den ska bubbla. När det är kolsyra och potatis i vattnet som också bubblar naturligt är det svårt att avgöra vad bubblorna kommer utav. Men det känns av någon anledning som att det inte är jäsningen som blubbar upp. Detta har gjort att jag börjat intressera mig för de mer vetenskapliga sidorna av det här projektet.

Drycken i min hink ska jäsa och då ska det bildas alkohol. Det går till så att jästen äter (omvandlar?) sockret till etanol och koldioxid (det som bubblar) enligt följande formel: C6H12O6 → 2 CH3CH2OH + 2 CO2. Det är lite andra saker som händer men det är jag inte tillräckligt kunnig för att kunna gå in på utan att göra bort mig. Utan att vara någon jäsningsexpert har jag kommit fram till att den eventuellt uteblivna jäsningen kan bero på fyra saker:

För lite jäst
För lite socker
För lite värme
Jästen var redan död

Eftersom det sista alternativet är det tråkigaste tänker jag utesluta det direkt. För att lättare kunna lista ut om glöggen jäser eller inte och då eventuellt varför den inte gör det har jag börjat ett litet experiment. På bilden här till vänster kan det skådas, tillsammans med en bit ingefära som ville vara med på bild. Jag har tagit två glas som jag hällt vatten, socker och jäst i med olika proportioner. I det lägre glaset är det tokmycket jäst och socker. Om det börjar jäsa där men inte i det andra är det mängderna som är fel. Om ingen av dom börjar jäsa är det temperaturen som är fel. Om båda börjar jäsa tänker jag hälla ner dom i glöggen och hoppas på att det helt magiskt leder till att det börjar jäsa i hinken också.

Jag har fått två bra frågor från vänner om glöggen. Till er kan jag säga: Nej, den behöver inte pysslas om under jäsningen, det är inte som en Herrman. Nej, det är inte olagligt, alkohol som framställs genom jäsning i hemmet för eget bruk är fullt laglig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Klart att det jäser. Give it tiiime!

Anonym sa...

Om det bildas skum i hinken, jäser det nog

Jossan