måndag 27 oktober 2008

Högskoleprovet

Trots höstlov var jag i skolan idag. Fyra andra kursdeltagare hade liksom jag ställt väckarklockan för att släpa sig till skolan och öva på högskoleprovet. Vi skrev det som om det vore ett riktigt provtillfälle men vi använde oss av ett av proven från 2007 och vi fick rätta våra svar själva. Utan att varken skryta eller försöka fiska efter tröstande kommentarer kan jag säga att jag förbättrade mitt resultat något sen jag skrev provet på riktigt för tre år sedan. Om man kollar på specifika delar fick jag ett grymt bra resultat på två av delarna och katastrofalt dåligt på en av dom. På det hela taget är jag nöjd.

Ord-delen är kanske inte den lättaste men helt klart den roligaste tycker jag. I det här provet fanns det endast ett ord som jag inte alls kände igen, och jag utmanar nu den som vill att pröva sin ordkunskap:

Konnotation
a) känsligt ämne
b) felaktigt beslut
c) bibetydelse
d) återupptäckt
e) förväxling

På eftermiddagen expressumgicks jag med mina föräldrar och kvällen tillbringade jag tills alldeles nyss med Joanna på sängen med kaffe och roliga böcker. Förresten så har jag placerat min blogg på Lilla Essingen på bloggkartan.se

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag tror det är bibetydelse, men jag är fan inte säker. Kan inte påminna mig om att jag sett ordet någon annan stans än i akademisk litteratur.

Anonym sa...

http://dagestanmetoden.blogspot.com/2008/10/httpwww_6038.html#comments