onsdag 29 oktober 2008

Himmelriket i en pajform


Ikväll har jag haft en middagsgäst som så vänligt beskrev denna efterrätt som himmelriket i en pajform. Jag utgick ifrån en vanlig äppelpaj med smuldeg men utvecklade fyllningen. Den bestod till slut av fyra äpplen i tunna klyftor, tre plommon i tunna klyftor och sex bitar torkat päron som jag strimlat. Frukten blandade jag med stora mängder kanel och socker och hällde över i pajformen. Sen kluttade jag i små bitar margarin lite varstans (mjölkfritt gör det både allergivänligt och miljövänligt). Sen öste jag på med massor av smuldeg gjord på ekologiska torrvaror, margarin och kardemumma. Ut ur ugnen kommer sen någonting fruktigt, kladdigt, segt och knaprigt. De torkade päronbitarna var klockrena att ha i och plommonen gav ytterligare karaktär åt pajen både i smak och färg.

Här är frukten blandad i pajformen innan degen kom på.

Inga kommentarer: