söndag 26 oktober 2008

Bli vegetarian och ta tåget


Jag har testat konsumentverkets miljömätare. Där kan man testa sitt leverna och få tips om hur man kan leva ännu mer energisnålt. Med undantag från en sak lever jag väldigt miljövänligt säger miljömätaren. Den punkten jag behöver ändra på är mina flygvanor. Jag flyger inte vansinnigt mycket men en långresa per år räcker för att semestern ska vara en stor miljöbov. Det bästa tipset verkar ändå vara att minska sin köttkonsumtion. Om svenskar skulle minska sin köttiknsumtion med 25 % skulle det ha en större positiv effekt på miljön än om vi tog tåget istället för flyget på semestern. Allt enligt miljömätaren. Jag tycker det är häpnadsväckande! Tänk vad vi skulle kunna åstakomma med att minska vår köttkonsumtion med 90%!

Testa dig själv här!

Samtidigt läser jag att Coop har gjort en undersökning bland sina medlemmar där man bland annat har ställt en rad frågor som handlar om miljötänk som konsument. Om undersökningen är representativ för befolkningen köper människor i allmänhet gärna erkologisk mat, byter glödlampor och sopsorterar. Det folk inte vill göra är att äta mindre kött och flyga. Precis vad jag misstänkte. När man köper ekologisk kyckling och närproducerade äpplen, byter glödlampor och diskar konservburkar behöver man inte offra någonting, inte avstå från någonting. Svenskar är inte beredda att skära ner på sitt överflöd. Och det duger inte! Det håller helt enkelt inte! Det behövs mer än att ekologiskt kaffe ska vara modernt för att vi ska förtjäna goda samveten!

Läs hela Coop-rapporten 2008 här!

2 kommentarer:

Joanna sa...

Jag fick:
"Bra!

Du har en livsstil går väl ihop med vad som krävs för att uppnå en ekologiskt hållbar utveckling. Framtiden är din, grattis!!"

Och då ljög jag inte ens. Jag angav att jag äter kött 3 måltider i veckan, men det är ju mest för att jag bara äter lunch, och då ofta fisk. Jag blev faktiskt förvånad över resultatet. Hade jag ätit middag varje dag hade köttsiffran nog dock blivit högre.

Men i övrigt har du ju rätt i din analys, det är lätt att leva PK, eller ja, inbilla sig att man lever PK, så länge man inte behöver offra något, typ söndagssteken.

Bimpa sa...

Jag fick:
"Acceptabelt!

Du är varken miljöhjälte eller miljöbuse. Men du kan med små medel nå en livsstil som stämmer bättre med vad som krävs för att uppnå en ekologiskt hållbar utveckling."

Detta trots att jag varken åker bil eller flyger särskilt ofta. Men jag äter ofta kött (fiskallergiker som vägrar bli vego).

Weird.