måndag 6 oktober 2008

Goda råd är aldrig dyra

I lördags lagade jag och pappa med gemensamma krafter middag. Lammstek och potatisgratäng. Recept på detta kan ni hitta långt bättre på andra ställen än på min blogg men jag vill ändå dela med mig av några tips.

Tips 1: Både lammstek och potatisgratäng tar alltid längre tid att laga än vad man tror.

Tips 2: Lammstek mår bra av att vila innan den skärs upp och får aldrig överstiga 68 grader i mitten! Ta hellre ut den ur ugnen vid 67. Tycker jag.

Tips 3: Om bara en ugn finns att tillgå uppstår det problem. Lammstek och potatisgratängs ka båda tillagas i ugn ganska lång tid men på helt olika värme. Börja med att låta potatisgratängen bli riktigt het i ugnen, sänk sedan värmen och sätt in steken men låt samtidigt gratängen vara kvar. När lammet är klart kan man elda på potatisgratängen igen.

Tips 4: Ingen sås behövs till men däremot bidrar en vanlig grönsallad med mycket.


1 kommentar:

Sanna sa...

maaaaten. jag blir ju hungrig av att läsa din blogg! :)