tisdag 30 september 2008

Två smällar

Dagens första smäll var verkligen en smäll. Ett par minuter efter att jag parkerat Emma (cykeln) utanför skolan sa framdäcket pang. Slangen smällde helt enkelt. Jag kunde inte ens leda hem cykeln. Jag tror inte att jag kommer ha tid att byta slang förän någon gång nästa vecka. Dessutom hade Tores Cykel stängt när jag gick förbi för att köpa en ny. Detta betyder att det kanske är dags att köpa ett busskort.

Andra smällen var kanske egentligen en skräll. Av mina föräldrar fick jag i födelsedagspresent biljetter till Fredrik Lindströms svenskar är också människor på Cirkus. Den såg vi ikväll och gud vad kul det var! Fredrik Lindström är varken djuplodande eller svårtillgänglig utan bara klyftig, seriös och rolig. Vi tjöt av skratt när han berättade att 15% av svenskarna inte vågar äta bitsocker efter dess bäst före-datum. Skrattade igenkännande gjorde vi när han pratade om att svenskar förlitar sig så starkt på fakta och siffror att vi till och med förnekar våra egna upplevelser: "Ja visst känns lägenheten trång, men den är faktiskt 46 kvadratmeter." Som om siffran skulle hjälpa och magiskt framkalla rymd och fria ytor.

Osvensk är en komplimang. Detta är ganska unikt för Sverige att det betraktas som negativt att beskrivas med sin egen nationalitet: "Vad härligt osvensk hon är." Detta sträcker sig dock bara så långt som till saker som har med människor att göra som till exempel relationer och kultur. När det kommer till teknik, produktion, politik, företag och stat gäller det motsatta. Lindström frågade retoriskt om vi någon gång hört någon säga: "Vilken osvensk livsmedelshantering."

Lite mer allvarlig var då Lindströms betraktelse av den svenska alkoholkonsumtionen. Dricker man vin till lunchen en tisdag tror folk att man är alkoholist, men man måste ha en ursäkt för att beställa cola på krogen en fredagkväll. Inget nytt under solen.

Kontentan var att svenskar lever efter extrema regler och försakar sina egna kunskaper och erfarenheter om det finns standardmått, rekommendationer och märkningar av olika slag.

Att komma hem sent med bekymmer som cykelslang och läxor känns som antiklimax efter en sådan trevlig och rolig kväll med mamma och pappa. Men i helgen ska vi åka ut till landet. Det kommer att bli fint!

3 kommentarer:

Joanna sa...

Oh, jag gick inte på din blogg för att be dig blogga om gårdagskvällen, men ser till min glädje att du redan gjort det. Shit, det verkar varit en jättekul kväll! Det är såå bra att du bloggar!

Jobbigt med Emma!

Sanna sa...

det är verkligen så bra att du bloggar! och du bloggar ofta också, mycket duktigt. själv ska jag försöka bättra mig. sjukt kul det låter med lindström. han är verkligen asbra...

Anonym sa...

Hej,

efter att ha sett Lindström igår så kan jag konstatera att jag inte direkt "tjöt av skratt" (det gjorde däremot killen bredvid mig, tjöt av skratt samtidigt som han klappade sig på låren. Mycket störande), men att det stundtals var riktigt kul och träffsäkert. Jag störde mig lite på när han skulle vara "fånigt kul" och sa "Neeej" i olika röstlägen tio gånger efter varandra. Och att han pratar så ovårdat "Så att säga", "liksom", "asså", heeela tiden. Men overallt kul och intressant och värt pengarna.