torsdag 2 oktober 2008

Vad betyder det att existensen går före essensen?

Torsdag! (Är inte svaret på rubrikens fråga). Utan är vilken dag det är idag. Just den här vecken betyder det att jag sitter i en flummig chatkonferens utan mötesstruktur när jag borde läsa om Dantes komedi. Det betyder också att jag varit och fikat och att jag imorgon ska åka till landet med päronen. Mitt i veckan kan jag alltså redan utnämna detta till en bra vecka!

Helgen kommer bli super. Jag ska spela mah-jong, laga fantastisk mat (förvänta er recept här på söndag), fota höstträd med Joannas kamera, bada i det kalla vattnet och skriva en artikel. Var Goggelmoggel återfunnen förresten?

I skolan försöker jag komma på vad existentialismen går ut på. Om det är någon som känner sig ha koll på det är jag tacksam för hjälp! Min uppgift är att kika på vad existensgubbarna på 1800-talet läste och tyckte om vad existensgubbarna på 1400-talet skrev. Det känns väldigt ogreppbart.

1 kommentar:

Sanna sa...

hoho, min idéhistoriska ådra går igång alldeles på gubbarna och existentialismen. kul det låter! fast dom kan vara väldigt abstrakta och konstiga ibland, och överskattade. glöm förresten inte de beauvoir, dom var inte bara gubbar dom dära.