fredag 3 december 2010

Om hur dålig man får vara

Världen håller på att förstöras av den ständigt ökande växthuseffekten. Två av de absolut största bovarna är flyget och bilen. Det miljövänliga alternativet är tåg. Tåg i Sverige innebär SJ. SJ får både bil och flyg att framstå som billiga och bekväma alternativ. För hur mysigt det än är att sitta med latte och en lussekatt på tåget mellan Stockholm och Örebro är det lätt att börja svära när tåget stannar mitt ute i det vackra vinterlandskapet.

ATC-fel på loket säger konduktören att det är i högtalarna. Jimmy hävdar att det är nåt typ av tekniskt fel. Jag tror att det är AirToCold-problemet som SJ drabbas av varje år. För det är inte bara vårat lok som tvingas stå stilla en stund och sedan köras på halv hastighet. Loket framför oss på centralen verkade också lida av ATC eftersom det blokerade vårat tåg i 20 minuter innan vi kunde lämna Stockholm.

Jag är väldigt glad att vi inte blev stående i fem timmar någonstans i Närke, med avstängda toaletter, avstängd värme och sinande lager i bistron. Det kan istället många andra av SJs kunder vittna om.

Enda fördelen för mig som konsument med en privatiserad marknad skulle ju vara konkurens och att jag som konsument kan välja det som passar mig bäst. Så säg mig, vad kan jag välja istället för SJ? Inget om jag blir åksjuk på buss, inte har körkort och inte vill ta flyget.

Jag önskar mig mer tåg i julklapp. Miljövänliga, statliga, high tech. För det skulle kunna vara en sådan skön resa, två timmar svishandes genom snön, med kaffe och sällskap.

Inga kommentarer: