lördag 22 november 2008

Recept för en lugn jul

Det är jättemycket (allt är relativt) snö ute! Vilket gör att jag sitter och julsurfar lite. Jag hittade en julsida på internet som tipsar om att man kan göra sin egen julkalender "så att det inte blir så stressigt inför jul". De erbjöd också tre olika scheman som man kan utgå ifrån som sträcker sig från och med början av november. Snacka om att höja prestationskraven och ångesten! Var man inte stressad inför julhetset innan blir man ju definitivt det av sådana här dumma påhitt.

Själv lever jag ju efter massor av traditioner dessa månader och förhoppningsvis komma på några nya. Er som inte uppskattar julhysterin kan jag bara rekommendera att skita i den! Så jag publicerar inledningsvis en almenacka för er som önskar ett ångestfritt julfirande:

25e december-21a december: Bry dig inte om julen
22a december: Röj lite hemma. Se till att du har det mysigt i åtminstone ett rum i ditt hem. Om du får lust kan du ställa ut värmeljus och kanske en julblomma i vardagsrummet eller köket.
23e december: Förbered genom att gå och handla. Köp till exempel vörtlimpa, senap och färdig-skivad -kokt -griljerad julskinka, och en ask chokladpraliner. Vill du verkligen ta i kan du köpa en korv risgrynsgröt. Gå sedan och hyr (eller köp till dig själv i julklapp) en rad filmer.
24e december: fira jul!

Ska du nu trots allt fira jul med någon kan jag tipsa om: färdig sill, färdig skinka, färdig gröt, färdigt pynt, färdig öl och nubbe. Färdig julklapp är lätt att fixa samtidigt som du går och handlar. De flesta uppskattar någonting gott eller roligt eller gott&roligt från mataffären. En god ost eller ett kilogram lösviktsgodis.

Följer man detta förslag till tidsplan tror jag att man får en både julig och god afton.

1 kommentar:

Bimpa sa...

Låter som en jul som jag brukar fira. Men i år blir det annorlunda. Väldigt annorlunda.

Och allt är ditt fel... ;-)