torsdag 9 oktober 2008

Utmaning

Tydligen så kan man som bloggare bli utmanad till saker och ting. Jimmy har utmanat mig att svara på tio frågor om mina läsvanor. Självklart antar jag utmaningen men jag undrar samtidigt var i själva utmaningen ligger? Hålla andan i tre minuter hade varit en utmaning, eller gå till ica och handla mjölk med bara bröst hade varit en utmaning. Det här är ju lätt som en pannkaka! Jag skickar vidare till Joanna!

1. Vilken bok läste du senast?
Jag håller på med Dr Glas av Söderberg och har precis lagt ifrån mig En anarkists minnen av Kropotkin.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Nån bok på engelska som jag valt ut för att läsa i skolan men som jag nu inte kan minnas vad den heter.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Manliga!

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag
kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
Jag har nästan alltid koll på ungefär hur långt det är kvar. Ibland längtar jag tills det är slut och ibland sörger jag för varje sida mindre det blir att ha kvar att läsa.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa?
Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv? Det är helt klart tips från vänner och tidigare goda erfarenheter av en författares böcker som avgör.

6. När blir en bok för lång?
Jag har aldrig stött på en bok som varit för lång. Däremot kan en serie bli för lång om det är Robert Jordan som står bakom.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Ja gärna. Lite svårare är det men det är kul samtidigt.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Ishmael av Daniel Quinn

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? I så fall, när ger du upp?
Ja absolut! När jag kommer på att det var så länge sedan jag hade lust att läsa i den så att jag börjat glömma bort vad den handlar om.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Fantasy är överrepresenterad. Det beror på tre saker. För det första för att Sagan om ringen finns i två olika svenska översättningar och på engelska. Man börjar läsa den gamla svenska översättningen. Sen upptäcker man att de är felöversatta. Då läser man på engelska. Vid det här laget är man tillräckligt nördig för att köpa den nya svenska översättningen för att kunna sitta och jämföra mellan de tre olika. För det andra för att jag började läsa Harry Potter på svenska och sen gick över till engelska när jag läst ikapp men fortfarande känner att jag måste ha fullständiga utgåvor på båda språken. Och för det tredje för att David Eddings har skrivit så himla många serier. Jag kan inte komma på nån genre som har författare som spottar ur sig bok efter bok som i fantasygenren! Ingen genre saknas helt i min bokhylla, eller så har jag glömt bort någon helt enkelt för att jag inte har den.



Bilden föreställer: Böcker i min bokhylla skrivna av Tolkien eller Rowling. Upptäckte efter att jag fotat att det stog kvar ett par i bokhyllan. Och flera är utlånade.

2 kommentarer:

Joanna sa...

Nu har jag svarat.

Bimpa sa...

Snyggt jobbat! =)