onsdag 22 december 2010

Julgodis

Som vanligt var ambisionerna med julgodis i år väldigt höga. Hälften av planerna har förverkligats. En stund kändes det jobbigt, men nu har jag förlikat mig. Jag är ändå en förkämpe för stress- och ångestfri jul. Godis ska man göra för att det är kul, är det ett måste kan man köpa det på ica.

Årets stora nyhet är kola med vit choklad och mangochutney som jag blev tipsad om av Sanna. Vi gjorde dessutom en mjölkfri variant som blev nästan ännu godare än orginalet. Tyvärr finns inte mjölkfri vit choklad vad jag vet. Om någon har sett det nån stans så snälla tipsa mig!


Recept på kolan, mjölkfria alternativ inom parantes:
50g smör (emjölkfritt margarin)
1 dl socker
1 dl grädde (havrebaserad matlagningrädde)
0.5 dl sirap
1 dl mangochutney
0.5 tsk salt
100g vit choklad, hackad (skippa för mjölkfritt)

1. Smält smöret i en kastrull.
2. Tillsätt socker, grädde, sirap, mangochutney och salt. Koka upp på svag värme. Rör om ofta då mangochutneyn gör att kolan lätt bränner fast.
3. Låt koka tills smeten når en temperatur på 122 grader. Använd dig av en digital kökstermometer. Har du inte någon termometer kan du även använda dig av kulprovet.
4. Ta kastrullen från värmen. Tillsätt den hackade chokladen och rör om tills den smält.
5. Häll kolan på ett bakplåtspapper på en plåt.
6. Låt svalna och skär eller klipp kolan i bitar innan den stelnat helt. Förvara svalt.


Jag har sett flera bilder på olika ställen (företrädesvis dammagasin och tjusiga hemsidor) där chokladkola slås in som små paket med snöre och rosett. Gör för guds skull inte det! Att koka kola är enkelt och enda nackdelen är att det är tidskrävande att förpacka dom en och en. Att då börja slå in varje kola som ett designat paket är sinnessjukt. Vik/knöggla in kolorna i mellanläggspapper eller bitar av smörgåspapper, försegla med tejp om det behövs. Eller häll upp smeten som vore den knäck i formar av papper.


En helt vanlig kola kan man också göra med 2 dl av vardera socker, ljus sirap och grädde. I slutet kan man om man vill smaksätta med kakao eller citonskal.

Inga kommentarer: